Postcode:
Postcode:
Bel: 010 303 00 87(ma/vrij 8.00-17.00)
Whatsapp: 010 740 20 59(ma/vrij 8.00-17.00)
Mail je CVrecruitment@perflexxion.nl(ma/vrij antwoord in 24u)
Bel: 010 303 00 87(ma/vrij 8.00-17.00)
Whatsapp: 010 740 20 59(ma/vrij 8.00-17.00)
Mail je CVrecruitment@perflexxion.nl(ma/vrij antwoord in 24u)

Beter worden in plannen: tips en trics

 

To do lijst

Plannen: de ene heeft er veel moeite mee, terwijl de ander zo een planning uit z’n mouw schudt. Goed kunnen plannen heeft veel voordelen. Je wordt efficiënter, dus je krijgt meer gedaan in dezelfde tijd. Je leert beter vooruitdenken en daarmee anticiperen op onverwachte situaties. Ook haal je eerder je doelen, ben je je meer bewust van kosten én ga je beter presteren. Het kan moeite kosten om dit te leren, daarom geven we je in dit artikel 9 tips!

Tips om beter te leren plannen

Met deze tips leer je beter plannen. We nemen als voorbeeld Marieke. Marieke is een alleenstaande moeder en naast het werk en haar jonge dochter, schiet het huishouden er soms bij in. De dagelijkse dingen, zoals de vaatwasser inruimen en koken lukken haar wel. Toch komt ze aan veel andere dingen niet toe, zoals stofzuigen. Ze neemt zich voor om dit soort taken uit het huishouden beter te plannen, maar weet niet zo goed waar ze moet beginnen.

  • Bepaal je doel. Dit klinkt misschien als een open deur, maar je kunt niet plannen als je niet weet waar je heen wilt. Omschrijf je doel concreet en tijdsgebonden. Dus niet ‘Ik wil meer in het huishouden doen’ maar ‘ik wil iedere week de badkamer, wc, keuken en vloeren schoonmaken en twee wassen draaien’.

  • Verdeel je grote doel in kleinere doelen. Hierdoor kun je beter plannen en wordt je doel nog concreter.
    Marieke kan haar grote doel bijvoorbeeld opdelen in: 1) het schoonmaken van de keuken; 2) de vloeren stofzuigen; 3) de keuken schoonmaken; 4) de wc schoonmaken; 5) de was doen en opvouwen.

  • Bedenk wat je het belangrijkst vindt. Dit heet ook wel prioriteiten stellen. Vind je dit lastig? Bedenk dan welke taken belangrijk zijn en welke taken urgent zijn.
    De urgente en belangrijke taken krijgen de meeste prioriteit, daarna de belangrijke en niet-urgente, daarna niet-belangrijk en urgent en daarna niet-urgent en niet-belangrijk.

    Marieke vindt alles belangrijk, maar niet alles even urgent:
    1) Urgent en belangrijk: wc en badkamer schoonmaken, kleding wassen en de spullen waarmee ze kookt schoonmaken;
    2) Niet urgent, wel belangrijk: Keukenkastjes en -muren schoonmaken, vloeren stofzuigen.



  • Begin op tijd met het maken van je planning. Maak bijvoorbeeld op vrijdag alvast de planning voor volgende week.

  • Verdeel je kleinere doelen in verschillende taken en plan alles in. Hierdoor krijg je meer overzicht. Plan niet te veel taken op een dag, zodat het haalbaar blijft.
    Marieke besluit om iedere dag iets te doen en één dag wat meer. 

  • Houd ook ruimte over in je planning. Als je je planning te strak maakt, heb je geen ruimte voor onverwachte zaken en kun je niet flexibel zijn. Daardoor loop je het risico dat je je planning niet haalt.
    Marieke plant twee avonden per week niks in voor het huishouden, zodat ze alle ruimte heeft om te schuiven.

  • Bedenk per taak goed wat je allemaal nodig hebt: wat kost het, hoeveel tijd ben je kwijt, heb je hulp van anderen nodig, welke dagen ben je druk?
    Marieke zorgt dat ze altijd voldoende schoonmaakmiddelen op voorraad heeft en bedenkt zich goed hoeveel tijd iedere taak kost. De wc schoonmaken kost bijvoorbeeld 15 minuten en de badkamer een goede beurt geven 60 minuten.

  • Maak to-do lijstjes voor de dag. Zet op dit lijstje de taken voor die dag en hang het op een makkelijke plek. Vink alles af wat je hebt gedaan. Zo weet je hoe ver je al bent én het afvinken geeft een goed gevoel! Mocht iets niet lukken, kun je het altijd naar een ander moment verzetten.

  • Beloon jezelf. Een planning maken én je eraan houden kan erg lastig zijn! Het kost ook veel oefening. Beloon jezelf daarom ook. Plan bijvoorbeeld een vrije dag, haal je favoriete snack of geef jezelf een schouderklopje.

De schoonmaakplanning van Marieke ziet er uiteindelijk zo uit. Ook maakt ze iedere dag een to-do lijst met de taken van de dag.

Dag

Taak

Gedaan?

Maandag

Wc schoonmaken (15 minuten)

 

Dinsdag

Stofzuigen (30 minuten)

Keukenkastjes en – muren schoonmaken (15 minuten)

 

Woensdag

Niks

 

Donderdag

Fornuis en oven schoonmaken (30 minuten)

 

Vrijdag

Niks

 

Zaterdag

Badkamer schoonmaken (60 minuten)

Was doen en opvouwen (120 minuten)

Overige losse taken (30 minuten)

 

Zondag

Planning voor de volgende week maken

 


Een goede planning maken kan ook van pas komen bij het zoeken naar een nieuwe baan. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om een sollicitatiegesprek voor te bereiden. Welke vragen kun je verwachten? Wat trek je aan? Hoe laat moet je op de locatie zijn? Met deze tips ben je je helemaal klaar om je hierop voor te bereiden, nu alleen de baan nog!

Bekijk hier al onze vacatures

 

 

Direct Solliciteren