Postcode:
Postcode:
Bel: 010 303 00 87(ma/vrij 8.00-17.00)
Whatsapp: 010 740 20 59(ma/vrij 8.00-17.00)
Mail je CVrecruitment@perflexxion.nl(ma/vrij antwoord in 24u)
Bel: 010 303 00 87(ma/vrij 8.00-17.00)
Whatsapp: 010 740 20 59(ma/vrij 8.00-17.00)
Mail je CVrecruitment@perflexxion.nl(ma/vrij antwoord in 24u)

Hoe ga je om met een hoge werkdruk?

We hebben het allemaal weleens: een hoge werkdruk. Op zich niet zo erg, maar een té hoge werkdruk kan zorgen voor vermoeidheid, stress of zelfs een burn-out. Zeker als de druk een langere tijd te hoog blijft.

Een constante hoge werkdruk kan op lange termijn dus nadelig zijn. Je krijgt bijvoorbeeld meer stress, je gaat slechter presteren, minder goed slapen en je kunt zelfs lichamelijke klachten krijgen. Ook heb je minder plezier in je werk en voel je je vaker boos of gespannen.

Het is dus heel belangrijk om te voorkomen dat je te veel stress krijgt en dat je goed kunt omgaan met een hoge werkdruk! Gelukkig zijn hier allerlei manieren voor. In dit artikel geven we je 4 tips voor het herkennen van een hoge werkdruk en wat je eraan kunt doen. 

 

1) Een hoge werkdruk herkennen

De eerste stap is het herkennen van een hoge werkdruk. Voel je je gestrest of opgejaagd? Merk je dat je je werk niet goed kunt loslaten? Slaap je slecht omdat je aan het piekeren bent? Heb je minder energie of voel je je zelf moedeloos? Merk je dat je een hogere hartslag hebt dan normaal? Dit zijn allemaal symptomen van een te hoge werkdruk. 

Merk je dat je een (te) hoge werkdruk hebt? Dan is het nu belangrijk om dit aan te geven op je werk. Dit kan veel opluchting geven en je leidinggevende en collega's kunnen je helpen. Wacht hier niet te lang mee: een lange tijd veel stress ervaren is slecht voor je mentale en lichamelijke gezondheid. 

2) Plannen en prioriteiten stellen

Nu je weet dat je een hoge werkdruk hebt, kun je er iets aan gaan doen! Begin met het maken van een overzicht van al je taken voor deze maand, deze week en deze dag. Wat moet je allemaal doen? En wat heb je al gedaan? Maak het overzicht met behulp van een digitale agenda of op papier.

Zodra je een goed overzicht hebt, kun je gaan kijken wat het belangrijkst is. Dit heet ook wel prioriteiten stellen. Maak een lijstje van de meest belangrijke taken, deadlines en welke dingen ook even kunnen wachten. Als je dit lastig vindt, vraag dan je leidinggevende om hulp. Die kan samen met jou kijken wat het belangrijkst is.

Nu je weet welke taken prioriteit hebben, is het tijd om een planning te maken. Je kunt in een agenda inplannen welke taken je die week gaat doen en hoe laat. Ook kun je iedere dag een to-do lijstje maken. Zo kun je alles al afstrepen wat je hebt gedaan. Hierbij kun je ook je leidinggevende om hulp vragen.
Houd bij de planning ook rekening met hoeveel energie je hebt. Doe moeilijke dingen bijvoorbeeld in de ochtend en in de middag. Na de lunch en aan het einde van de dag hebben de meeste mensen een dipje in hun energie. Dan kun je het beste makkelijke dingen doen, zoals je mail checken.

 Planning met potloden en papier

3) Beter omgaan met werkdruk

Naast het plannen en prioriteiten stellen, kun je nog meer doen om met een hoge werkdruk om te gaan. Ten eerste kun je nieuwe dingen leren en jezelf blijven ontwikkelen. Als je taken beter onder de knie krijgt, kun je ook veel beter en sneller werken. Hierdoor neemt je werkdruk af.

Een andere mogelijkheid is om je functie aan te passen, natuurlijk binnen wat mogelijk is bij het bedrijf. Dit heeft job crafting. Je verandert dus niet van baan, maar past de baan aan jezelf aan. Job crafting kan op verschillende manieren: de taken die je uitvoert, de relatie die je met je collega's hebt en hoe je over je werk denkt. Bijvoorbeeld: Je werkt als receptioniste en wanneer de sales manager weinig tijd heeft, geef jij nieuwe klanten een rondleiding. Dit doe je af en toe, maar je vindt het erg leuk om te doen. Je stelt aan de sales manager voor om voortaan altijd klanten een rondleiding te geven. Zo heeft de manager meer tijd om zich voor te bereiden en haal jij meer plezier uit je werk.

  • Start met het maken van een overzicht van alle taken die je nu uitvoert en hoeveel tijd je daaraan kwijt bent. Hiervoor kun je mooi het overzicht van stap 2 gebruiken!
  • Bedenk dan: welke taken vind je leuk en minder leuk? Zijn bepaalde taken overbodig? Welke taken kunnen efficiënter of simpeler? En welke andere dingen wil je aan je takenpakket toevoegen? Door deze vragen te beantwoorden, krijg je inzicht in wat je nu doet, wat nog beter kan en wat je nog wil doen. Hierdoor kun je je werkdruk verlagen en krijg je meer plezier in je werk.
  • Stel doelen op. Bijvoorbeeld voor welke werkzaamheden je wilt toevoegen aan je takenpakket. Over wat je wil leren. Of welke taken je beter kunt gaan uitvoeren. Een voorbeeld van een doel is 'Ik ga iedere week een uur brainstormen met mijn collega's. Of: 'Ik wil binnen 3 maanden leren hoe ik een verkoopgesprek voer'.
  • Maak vervolgens een plan om deze doelen te bereiken. Breek dit plan op in kleine stapjes en overleg het goed met je leidinggevende.

 

4) Een goede werk-privé balans

Een deel van de gevolgen van een hoge werkdruk merk je thuis. ’s Avonds doe je toch nog even je laptop open of je ligt in bed te piekeren… Een goede werk-privébalans kan hierbij helpen. En het zorgt ook nog eens voor betere slaap en meer ontspanning.

  • Sluit de dag af. Zeker wanneer je thuiswerkt, is dit erg belangrijk. Maak bijvoorbeeld een wandeling aan het einde van de dag of ga een stukje fietsen. Dan ben je even uit huis en maak je je hoofd leeg.
  • Ruim je werkplek en werkspullen op. Wanneer je thuiswerkt, kun je bijvoorbeeld je laptop in de kast leggen als je aan de keukentafel werkt. Als je een aparte kamer hebt, ruim dan netjes je bureau op en doe de deur dicht. Als je op locatie werkt, kun je wanneer je thuiskomt je spullen op een vaste plek uit het zicht opruimen. Zo is je werk helemaal uit je hoofd.
  • Maak aan het einde van de werkdag alvast een to-do lijst of planning voor de volgende dag. Dan zit dit niet meer in je hoofd en ga je de volgende dag goed van start.
  • Neem tijdens het werk voldoende pauzes. Ga in deze pauzes niet op je telefoon zitten. Maar klets juist gezellig met collega’s, maak een uitgebreide lunch of ga een stukje wandelen. Zorg dat je tijdens je pauze niet met werk bezig bent en lekker kunt ontspannen. Dit verlaagt je stress en verbetert je concentratie.


Met deze tips kun je een hoge werkdruk verlagen en meer plezier krijgen in je werk! Heb je nog geen baan? Dan helpen we je graag verder.
Bekijk hier alle vacatures

Direct Solliciteren