Postcode:
Postcode:
Bel: 010 303 00 87(ma/vrij 8.00-17.00)
Whatsapp: 010 740 20 59(ma/vrij 8.00-17.00)
Mail je CVrecruitment@perflexxion.nl(ma/vrij antwoord in 24u)
Bel: 010 303 00 87(ma/vrij 8.00-17.00)
Whatsapp: 010 740 20 59(ma/vrij 8.00-17.00)
Mail je CVrecruitment@perflexxion.nl(ma/vrij antwoord in 24u)

Feedback geven doe je zo

Zonder feedback kunnen we niet leren! Feedback houdt in dat dat je reflecteert op iemands gedrag, prestaties en resultaten. Er is een verschil tussen positieve feedback en negatieve feedback. Bij positieve feedback geef je aan wat er goed ging en prijs je iemand. Bij negatieve feedback vertel je juist wat er minder goed gaat of wil je bepaald gedrag veranderen. Dit is niet hetzelfde als kritiek, bij kritiek geef je namelijk ook een oordeel. Bij feedback gaat het juist om samen een oplossing vinden.

Veel mensen vinden het geven van feedback lastig. Daarom geven we je in dit artikel tips voor het geven van feedback!

5 tips om beter feedback te geven

1. Gebruik de drie G’s en de ik-boodschap: Door feedback vanuit jezelf te geven, kan iemand jouw kant van het verhaal beter begrijpen en zal iemand minder snel in de verdediging schieten. Met de drie G’s (Gebeurtenis, Gevoel, Gevolg) kan je de boodschap goed overbrengen. Bij gebeurtenis beschrijf je hoe je het gedrag ziet, bij gevoel wat je ervaart en bij gevolg wat dit met je doet.
Bijvoorbeeld “Ik vind het niet fijn dat je muziek zo hard staat. Daardoor kan ik me niet goed concentreren en mijn werk niet afkrijgen.”

2. Wees positief, opbouwend en concreet: Dit is zowel bij positieve als negatieve feedback belangrijk. Probeer daarom ook altijd een aantal positieve punten te noemen, wanneer je negatieve feedback geeft. Geef daarnaast feedback op iets wat iemand kan veranderen en niet op hoe de persoon is. Vermijd worden als ‘altijd’ of ‘nooit’.
Bijvoorbeeld “Ik vind dat je goed kunt schrijven en spellen. Het is wel belangrijk dat je het tempo verhoogt, zodat je de deadline haalt”.

3. Timing: Wacht niet te lang met het geven van feedback, iemand moet zich kunnen herkennen in de situatie waarin je feedback geeft. Wanneer je feedback geeft is daarnaast ook belangrijk. Kies een rustig moment, wanneer iemand niet gespannen of druk is. Probeer daarnaast feedback altijd een-op-een te geven.

4. Geef ruimte voor de reactie: Feedback krijgen is niet altijd leuk. Het kan zijn dat iemand negatief reageert, in de verdediging schiet of de discussie aangaat. Geef de persoon de ruimte om te reageren en blijf rustig en opbouwend.

5. Maak duidelijk wat je van de ander wilt. Vooral na het geven van negatieve feedback, is het belangrijk om aan te geven wat je wél van de ander verwacht. Zo kan de persoon zich snel ontwikkelen en verbeteren.
Bijvoorbeeld “Ik vind het goed dat je om hulp vraagt, maar ik heb je dit al eerder uitgelegd. Hierdoor heb ik het gevoel dat je niet oplet, wat ik vervelend vind en dit kost me veel tijd. Ik zal het nog een keer laten zien en ik wil graag dat je het opschrijft, zodat je het volgende keer alleen kan.”

 

Direct Solliciteren